Gratistidningarnas Förening

Var med och tävla!

Stärk ”vikänslan” på tidningen och höj ambitionen hos alla medarbetare.

Dags att skicka era bidrag!

Branschdagen 2017 för gratistidningarna går av stapeln den 31 mars i Stockholm så spara datumet i almanackan.

Under galakvällen 2016 fick vi höra från jurymedlemmen Bosse Holmström, (legendaren med LÄGG UT, LÄGG UT) hur oerhört förvånad han är över det otroliga reportage han som jurymedlem kunde läsa och fick bedöma!

Så nu är det dags att toppa dessa bidrag igen! Vi har några riktigt namnkunniga i Juryn i år så ta nu chansen att vara med och tävla!

OBS senast 22 januari vill vi ha dina bidrag!

Årets kategorier, kriterier och jury

Årets Lokalsajt

Den digitala närvaron blir allt viktigare. Denna tävlingskategori tittar på detta. Juryn kommer bedöma både innehållet och tekniken. Innehållet skall vara lokalt och relevant. Aktuellt och till nytta för läsaren. På den tekniska sidan bedöms teknisk design (mobil/web, surfplatta, snabbhet) och grafisk design.

Jury: Oskar Sardi, Leeads, Oskar har många års erfarenhet av lokala mediasajter från Leeads som arbetar med försäljning åt över 100 medieföretag. Han vet vad som krävs av framgångsrik sajt både vad gäller content och context.

Göran Carstorp, vd A4, Visionsdriven publicist med en stark tilltro till samhällsjournalistikens möjligheter att göra skillnad i demokratin. Tidigare chefredaktör Södermanlands Nyheter och Fri köpenskap, även ett tidigt förflutet från Metro och Hubo Press. (nuvarande Mitti)

ÅretsEFFEKTivaste kampanj *NY*

(Årets referenscase)

Temat för året är Gratistidningen ger EFFEKT. Då skall vi såklart lyfta fram alla de fantastiska annonskampanjer som ni och era säljare genomför åt era kunder. Tävla med era bästa referencase på nöjda kunder med lyckade kampanjer. Kriteriet är kampanjen skall vara lokal, eller regional. Juryn sätter extra stort värde om den är lokalt producerad.

Jury: Staffan Hulten, RAM, Grundare av RAM som mäter EFFEKTEN av läsning och annonsering i tidningar och sajter över hela världen.
Thomas Juhrén, vd Smart Company som utvecklar medieföretag. Erfarenhet från TNS Sifo, (lanserade bla. Sesame). Mediabyråerfarnehet från MEC som ”Sveriges tyngsta medieköpare”

 

Årets Initiativ

Här vill vi se nyskapande. Vad har tidningen trampat på för nya stigar. Eller hur har man förnyat befintliga. Har man hittat nya intäktsvägar, förnyat annonsaffären, ökat användarnyttan.

Jury: Per Fagerlund, BOLD Printing Group, Per har lång erfarenhet av tidningsutveckling. Per har tillsammans med sina kunder utvecklat erbjudandet gentemot annonsköparen.

Årets Etta

Hur designar man en bra etta, hur kombinerar man bäst foto, redaktionell text och annons för att skapa en etta som ger läslust.

Jury: Lars Rodvaldr, r.ED. Erfarenhet som AD och journalist har Lars skapat designkoncept för ett 50-tal tidningar.

Årets Foto

Här bedöms hur man med val av upplägg, stil, bildspråk, fotografiskt kunnande med mera speglar det som sker i det lokala samhället. Hur väl bilden representerar artikel eller reportage på ett lättbegripligt och intresseväckande sätt. Förmågan att beröra läsarna.

Jury: Pontus Höök, Fotograf i New York för svensk press sedan 1997, Rapporterat från 9/11, Katrina, USA valen m.m.

Bosse Johansson, Legendarisk fotograf på Aftonbladet!

Årets Reportage,
3 kategorier

– Sport, kultur, nöje

– Politik, samhälle, näringsliv

– Personporträtt

Förmågan att genom val av ämne, stil, språkbruk, intervjupersoner med mera spegla det som sker i det lokala samhället. Förmågan att presentera artikeln på ett lättbegripligt och intresseväckande sätt. Förmågan att beröra läsarna.

Jury: Mikael Marklund, Medievärlden, Journalist/redaktör och vd/delägare på medievarlden.se

Figge Falk, journalist, tidigare ägare och chefredalktör på innerstadspress i Stockholm, samt chefredaktör Lokaltidningen Skåne.

Anders Gerdin, Journalist, senior rådgivare Mindmakers, tidigare chefredaktör Aftonbladet 1997-2007, startade Sportbladet, Sveriges första dagliga sporttidning.

Årets Gratistidning

Helhetsintrycket av tidningen. Tidningens läsvärde och läsupplevelse. Tidningens utveckling och nytänkande.

Jury: Sakari Pitkinen, Journalist och PR konsult, Legendarisk chefredaktör på Metro i både Sverige och världen under 15 år. Har gett ut boken, Metro ”Konsten att skaffa sig fiender över hela Världen”

Kersti Forsberg, Journalist, vd Fojo, Media institute, tidigare tidningschef Hallå tidningarna i Skåne.

Sara Svärd, PostNord, Utvecklingsansvarig Gratistidningar.

 

Samtliga kategorier kostar 500 SEK i tävlingsavgift

Klart att ni skall vara med och tävla!

Skicka in era anmälningar redan idag!

Länk till anmälan

Länk till info om kategorier och jury