Annons

Nytt från Medievärlden

Medievärlden - Nyheter

Annonser

 

 

GTF grodden har en bred och djup förankring där den växer.
Dess näring är det lokala kultur, förenings- och företagslivet.
Genom sin existens förmedlar den nyheter och samhällsinformation.
Den starka växtkraften visar en strävan efter förnyelse och utveckling.
Rötterna binder samman och skapar gemenskap för alla som bor och verkar i dess spridningsområde.

 

 

 

Gratistidningarnas Förening har instiftat priset Grodden som ett incitament för utveckling och förnyelse hos landets gratistidningar. Priset delas ut årligen och delades första året ut i tre kategorier; Bästa reportage, Bästa annons/kampanj och Bästa säljinsats.

Med tiden har Grodden växt och delas nu ut i åtta kategorier;
- Bästa reportage - Sport, Kultur, nöje
- Bästa reportage - Politik, samhjälle näringsliv 
- Bästa reportage - Bästa personporträtt
- Bästa annons/kampanj
- Bästa Foto
- Bästa annonsorganisation
- Bästa digitala initiativ
och det största priset av dem alla Årets Gratistidning!

 Priset delades ut för första gången 2007 på GTF-Galan i Täby den 26 oktober. 

Varför en grodd?
Vad har en grodd med gratistidningar att göra? Den frågan kanske många ställer sig när de får se vår grodd för första gången. Men det här är inte vilken grodd som helst - det är en grodd med starka rötter och en aldrig sinande växtkraft. Precis som gratistidnigarna har den en bred lokal förankring. Dess stjälk är lika stark som en trädstam. Näringen får den från det lokala kultur-, förenings- och företagslivet. Den har en längtan efter att få spridas bland alla som bor och verkar i dess närhet. Därför är Grodden en passande symbol för gratistidningar som strävar efter utveckling. Precis som naturens eget kretslopp så återkommer grodden varje år och likt gratistidningarna står den också under ständig förändring. Efter varje års blomning utvecklas grodden och får flera underarter. Maria Johansson (idé & copy till grodden)