RAPPORT – Gratistidningen i ett förändrat medielandskap

Gratistidningens förändrade roll.001
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Under våren sommaren genomfördes en undersökning om gratistidningar initierad av Gratistidningarna i samarbete med ett flertal aktörer i branschen. Det resulterade i en omfattande rapport om 60 sidor.
Resultatet presenterades av Staffan Hulten på RAM Research and Analysis of Media under gratistidningarnas EFFEKT-kryssning den 8 november. Efter det har rapporten sammanfattats i en kortare version avsedd att kunna presenteras för medieköpare i Sverige.

Gratistidningen som medie och marknadsföringskanal
Ett mål för gratistidningarna har varit att samtliga aktörer och säljare skall “tala samma språk” dvs använda likvärdiga argument över hela landet. Då förstärker tidningarna varandras argument istället för att förvilla. Förhoppningsvis kan rapporten hjälpa till med detta arbete.

Rapporten distribueras till medlemmar, har du som medlem inte fått den? Kontakta Dennis@gratistidningarna.se

Är du ännu inte medlem? Ansök om medlemsskap så skickar vi dig rapporten direkt.