Gratistidningarnas Förening

Välkommen att tävla 2019!

Gratistidningarnas Gala Prisutdelning

Ännu kan ni inte skicka in era bidrag, men ni kan redan nu förbereda och bestämma er för vilka kategorier ni vill vara med och tävla i. 

Tävlingen årets gratistidning är inne på sitt 12:e år och syftar till att stimulera och utveckla Sveriges alla gratistidningar. Tävlingen är öppen för medlemmar i Gratistidningarnas branschorganisation. Alla är vinnare. Genom att tävla stimuleras tidningens och företagets medarbetare att göra extra bra insatser, det är en naturlig reaktion för de flesta människor att höja sin prestation i tävlingssammanhang. Så förutom att bli nominerad och kanske också vinna så blir alla som deltar vinnare på sitt sätt genom att tidningen och arbetsinsatserna blir bättre – fint va!

Inlämning av bidrag stängd – men vi öppnar för inlämning i oktober

 

Tävlingen är indelad i tre huvudkategorier

1. Journalistik

Årets artikelbild

Här bedöms hur man med bildspråk speglar det som sker i det lokala samhället. Bilden skall representera artikeln och beröra läsaren.

Årets Reportage – Sport, kultur, nöje

Årets Reportage – Politik, samhälle, näringsliv

Årets Personporträtt

Årets Grävjobb *ny*

Vi bedömer förmågan att genom val av ämne, stil, språkbruk, intervjupersoner spegla det som sker i det lokala samhället. Artikeln eller reportaget skall erbjuda en intressant och bra upplevelse och beröra läsaren.

Jury 2017: (Brit Stakston, Blank Spot Project, Jonas Nordling, Ordförande Journalistförbundet, Emanuel Carlsten, Journalist SR och debattör och Gunnar Nygren, Professor i Journalistik Medieforskare, Södertörn.)

Jury för 2018 presenteras i november

 

2. Försäljning

Årets ”Erövring” *ny*

Gratistidningarna älskar nya kunder och kategorin belönar säljaren eller teamet med den bästa erövringen under 2017 av en ny kund. Erövringen kan vara stor, strategisk, prestigefull eller viktig av annan anledning.

Årets EFFEKTivaste kampanj

Tävla med era bästa och effektivaste kampanjer som ni skapat för era kunder. Kampanjen skall vara lokal, eller regional. Juryn sätter extra stort värde om den är lokalt producerad.

Ni skall kunna visa på vilken kundnytta kampanjen gjort.

Årets Initiativ

Här tävlar vi i nyskapande. Vilka nya stigar har trampats? Juryn belönar nya intäktsvägar, nya koncept, förnyad annonsaffär.

Jury 2017: Staffan Hultén, RAM, Peter Paunovics, Föreläsare inom försäljning och kundupplevelse Magnus Wretbring, Fd Försäljningschef Mediekompaniet och UNT

Jury för 2018 presenteras i november

 

 

3. Läsarupplevelsen

Årets Lokalsajt

Juryn bedömer både innehållet och upplevelsen. Innehållet skall vara lokalt, relevant, aktuellt och till nytta för läsaren. Upplevelsen bedöms efter design, snabbhet och användarvänlighet.

Årets Etta

Juryn belönar en bra etta, där kombinationen mellan foto, redaktionellt innehåll och annons ger läsaren en bra upplevelse som lockar till mer läsning inne i tidningen.

Årets Gratistidning

Här bedömer juryn helhetsintrycket av tidningen. Tidningens läsvärde och läsupplevelse.

Jury 2017: Madeleine Bäck, vd, Swedish Content Agencies, Sakari Pitkinen, ”Ovän med hela världen” fd chefredaktör Metro, Niclas Rislund, Chefredaktör Dagens Media

Jury för 2018 presenteras i november

 

 

Samtliga kategorier kostar 500 SEK i tävlingsavgift

Klart att ni skall vara med och tävla!

Fundera nu på vad ni skapat under våren och hösten som är värt att tävla med!

Länk till anmälan